Nem tudod, hogyan magyarázhatod el a gyermekeknek, milyen szerepet játszik az éghajlat bolygónk életében, és hogy mi magunk erre milyen hatással vagyunk? Itt a segítség egy 164 oldalas gyakorlati útmutató formájában.

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO), az Ifjúság és az ENSZ Világszövetsége (YUNGA), valamint további nemzetközi és magyarországi partnerek együttműködésének köszönhetően magyar nyelven is ingyenesen letölthető a Klímaváltozási Jelvényprogram című kiadvány.

Mi ez és milyen korú gyerekeknek szól?

Ez a kézikönyv nem közvetlenül a gyerekeknek készült, hanem tanárok és civil foglalkoztatók környezeti nevelési tevékenységét segíti. De akár lelkes szülőként is használni tudod az otthoni zöld nevelésben. Segítségével olyan érdekes tevékenységeket valósíthattok meg a gyerekekkel, ami érthetővé teszi számukra ezt a komoly témát.

Egy gyakorlati oktatócsomagot kapsz a kezedbe,  amely 5 és 18 éves kor közötti gyermekek és fiatalok számára kínál szórakoztató feladatokat a játszva tanulás szellemében.

Mi mindent kínál a program?

  • Egy pár oldalas bevezetőben felkészítenek arra, hogyan érdemes a programot megvalósítani, megismerheted a Fenntartható Fejlődési Célokat és a jelvényprogramok történeti és szakmai hátterét.
  • Az első, hosszú részben megkapsz minden szükséges szakmai háttérinformációt a klímaváltozás problémájáról. Ennek segítségével a tanárok, környezeti nevelők könnyen felkészülhetnek a foglalkozásokra és a csoporttevékenységekre anélkül, hogy nekik kellene információk után kutatniuk.
  • A következő részben már a részletes tananyagot találod, megvalósítási szakaszokra bontva és az egyes feladatokat korcsoport jelzésekkel is ellátták. Egy sor olyan tevékenységet és javaslatot találsz itt, melyek segítik a gyermekek és fiatalok tanulását és elkötelezettségét klímánk védelme érdekében.
  • Az utolsó szakaszban pedig rengeteg további forrásanyagot és információt (pl. szójegyzék) kapsz.

 

Környezettudatosságra nevel

A program 5 szakaszához minden korcsoportnak egy sor érdekes választható kreatív és kutató tevékenységet javasol a kiadvány.

  • Az első szakaszban a gyerekek megértik, mi az a klíma és milyen sokféle módon fontos a klíma az élet számára a Földön.
  • A második szakaszban megértik a klímaváltozás – úgy természeti, mint emberi – okait, és felismerik a hatást, amelyet az ember mindennapi tevékenysége a klímára gyakorol.
  • A harmadik szakasz megmutatja azokat a fő csatornákat, ahol a klímaváltozás hat a természeti ökoszisztémákra és előre vetíti, milyen hatása lesz a klímaváltozásnak az ember egészségére, biztonságára és a gazdaságra.
  • A negyedik szakasz elvégzésével a gyerekek el tudják magyarázni azokat a fő megoldásokat, amelyekkel a klímaváltozást kezelhetjük, és ismerni fogják a nemzetközi közösség ilyen célú tevékenységét.
  • Az ötödik szakasz pedig aktivizálja a gyerekeket: megszerveznek vagy részt vesznek egy közösségi kezdeményezésben a globális klíma védelmének az érdekében és azt is megtanulják, hogyan győzhetnek meg másokat arról, csatlakozzanak a klímaváltozás kezelését célzó megoldásokhoz.

Hogyan használhatod szülőként?

Bár a segédanyag elsősorban pedagógusoknak készült, azért az otthoni környezeti nevelés iránt elkötelezett szülők is rengeteg ötletet kaphatnak arra, milyen játékos tevékenységek könnyíthetik meg a témával való ismerkedést.

Mutatok pár oldalt a füzetből, hogy te is lásd, milyen sokféle ötletet találhatsz benne:

“Találjatok ki egy elképzelt állatot és írjátok le, szerintetek hogyan alkalmazkodott az évek során úgy, hogy képes legyen a környezetében megélni. Hideg, vagy meleg, esős vagy száraz helyen él-e? Milyen különös
tulajdonságokat fejlesztett ki? Rajzoljátok meg, és díszítsétek fel
az osztálytermet az általatok kitalált lényről készült rajzotokkal..”

“Álmodd meg saját járműdet, amelyik nem okoz kárt, sőt inkább védi a természetet. Milyen üzemanyaggal működik? Hol jutsz hozzá ehhez az üzemanyaghoz? Milyen más jellemzői vannak? Készíts rajzot és oszd meg gondolataidat osztályoddal vagy csoportoddal.”

“A világban sok fiatal tölt el egyre több időt elektronikai eszközök használatával, mint a mobiltelefon, a számítógép és a televízió. Te mennyi időt töltesz el naponta ezzel? E próbatételre szentelj napi egy órát (iskola után) amikor megfogadod, hogy csak olyan tevékenységet végzel, amihez nem kell áram. Ezt az órát tetszésed szerint töltheted el pl. sétával, sportolással, könyvolvasással, szüleidnek vagy a szomszédoknak nyújtott segítséggel, tánccal, vagy éppen házi feladatod elkészítésével. Az elvégzett próbákról készíts havi táblázatot, és írd le mit csináltál naponta az elektronika-mentes órában. Mi volt a legnehezebb ebben a próbatételben?”

Fedezd fel

Most már látod, mire számíthatsz, ha letöltöd a Klímaváltozás jelvényprogram füzetet. Itt a lehetőség, hogy a szabadidőtökben érdekes és játékos feladatok segítségével tanuljatok környezetünk védelméről.

Ha angolul is jól tájékozódsz, a FAO YUNGA oldalán a többi fenntartható fejlődési célhoz kapcsolódó jelvényprogramot is megtalálod.